tirsdag den 10. marts 2009

Fra seriel til parallel

Resume af artiklen ”Simultane Dialoger” af Carsten Jessen

Artiklen ”Simultane Dialoger”, skrevet af Carsten Jessen (lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet), handler om de unges medievaner og de nye kommunikationsmediers udvirkning på de unges sociale fællesskaber og koncentrationsevne. Hidtil har social fællesskab været forbundet med den samtidige tilstedeværelse i et fysisk rum – face to face. Denne ”tradition” er dog ved at blive brudt mere og mere af de nye kommunikaitonsmedier. De adskilte sociale rum forvandles fra serielle til parallelle formationer – simultane dialoger opstår, fordi der gennem de nye kommunikationsmedier nu kan tales på kryds og tværs af de fysiske rum, fx via mobiltelefonen. Da de unge institutionaliseres mere og mere, bevæger sig frem og tilbage mellem forskellige rum i løbet af dagen (skole, fritidshjem, club m.m.), er disse kommunikationsmidler, efter Jessens mening, med til at skabe en større sammenhæng mellem de unges sociale relationer. Således kan de unge også være deltager i flere forskellige sociale fællesskaber på én gang. Alt dette kræver, efter Jessens mening, et godt overblik og en veludviklet koncentrationsevne hos de unge, for ellers ville de slet ikke kunne rumme så mange samtidige dialogformer og –forløb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar